Projekt
Téma projektu: Cesta za Indiány
Charakteristika projektu:
Projekt je rozložen do dvou dnů, zabývá se Indiány, jejich kulturou a způsobem života. Je rozdělen do 12 vyučovacích hodin. Nejprve se dětem zadá úkol zjistit co nejvíce informací o Indiánech z knih, časopisů, filmů i z internetu a na základě toho pak první hodinu vedeme s dětmi diskusi a každý si doplňuje informace. Děti poté každou hodinu na základě povídání vyrábí napodobeniny indiánských zbraní, masek, čelenek, kreslí jejich znaky, modelují indiánské nádobí a šperk, snaží se vymyslet krátký pokřik, který pomocí jednoduchých zvuků zapíše tuží do indiánské knihy a do závorky napíše co či koho tím pokřikem přivolává. Děti si také zvolí svou přezdívku (např. bílý orel) a snaží se vyobrazit temperami nebo suchými křídami, jak si představují pohyby indiánského tance, sami si zvolí, jestli budou malovat konkrétně či spíše abstraktně. Celý projekt se nafoti digitalnim fotoapatatem a deti pote fotografie zpracuji v prezentaci v power pointu.
Časový harmonogram:
1. den
- hodina – povídání o indiánech a přečtení indiánské povídky
- hodina – vyrábění indiánských šperků a nádob z moduritu, nebo keramické hlíny. Hotové výrobky se dají uschnout k topení.
- hodina – Děti si připraví drátek na který navlékají korálky, které vymodelovaly s dírkou na šperky z moduritu, potom glazují nádoby a šperky z hlíny.
- hodina – kresba pokřiku tuží.
Děti si vymýšlí různé jednoduché pokřiky, které přivolávají živel, činnost či předmět. Vzkazy píší indiánským písmem a přidávají obrázky.
2. den
1. hodina – focení výtvorů, povídání si o tancích a vyzkoušení si krátkého indiánského tanečku.
2.-3. hodina – malba tance, abstraktně či konkrétně, temperami nebo suchými křídami, kdo chce, může si nůžkami nastříhat kusy látky a udělat do výkresu koláž indiánských sukní. Děti kreslí na čtvrtku formátu A3. Zároveň se učí techniku stínování.
4. hodina – tvorba indiánské čelenky, děti si vezmou nůžky, gumky a čtvrtky. Čtvrtky rozstříhnou podélně na půl, z půlky vytvoří čelenku, kterou sváží gumou a z druhé půlky stříhají pera, která mohou vybarvit a nalepí je na čelenku.
5. hodina - Prezentace výrobků, výstava ve třídě, Čtení pokřiků, již vyzkoušený tanec s čelenkami a pokřiky.
6. a 7. hodina Nafocení nových obrazků výrobků a aktivit a následná společná tvorba prezentace. Děti do ní mohou napsat i sve dojmy a pocity.
Prostředí realizace projektu: Projekt lze realizovat ve školní učebně, tělocvičně a částečně i venku.
Cílová skupina: Děti ve věku 10 až 11 let. 4. ročník ZŠ.
Cíle a úkoly projektu:
Cílem tohoto projektu je seznámit žáky prostřednictvím povídání, výtvarnou a pracovní činností s indiány. Děti se pomocí prvního úkolu snaží sami zjistit dostupné informace o indiánech pomocí knížek, internetu nebo jiných zdrojů. Dětem se tak zdokonaluje kompetence k učení a kompetence komunikativní. První hodinu si děti vyměňují získané informace spolu s ostatními a s učitelkou. Učitelka vypráví dětem indiánskou povídku a doplńuje informace. Děti pak vyrábějí svojí vlastní keramiku, šperky a krátké pokřiky. Po tomto dvoudenním projektu věnovanému kultuře indiánů by děti měly mít představu o způsobu života indiánů. Děti si měly lépe osvojit práci a komunikaci ve skupině.